Incredible Indonesia - Reisverslag uit Gilis, Indonesië van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu Incredible Indonesia - Reisverslag uit Gilis, Indonesië van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu

Incredible Indonesia

Blijf op de hoogte en volg Tara

02 Augustus 2014 | Indonesië, Gilis

Hallooooo,

Pff het wordt niet echt beter met de snelheid van het posten van m'n blogjes! We zijn in Bogor uiteindelijk 8 dagen gebleven omdat ons visum langer duurde. Het zou vijf dagen duren, maar doordat er een weekend tussen zat duurde het langer en toen was er de ramadan en toen was de balie eerder dicht en konden ze de stempel niet zetten en nog wat bureaucratische gekke dingetjes (waarschijnlijk hebben de Nederlanders die ook meegebracht). Ook werden we aan een vragenvuur onderworpen door een immigratie officier over waar we verbleven, hoe we het vonden, of mensen wisten waar we waren, waar we heen gingen en wat we deden, beetje gek, maar later bleek dat ze wilden verzekeren dat we geen slachtoffers waren van vrouwenhandel. We zijn nog naar een national park geweest met mooie natuur en verder lekker gerelaxt en het voelde echt een beetje als thuis daar. Daarna naar Pangandaran gegaan, iets zuidelijker van Bogor, aan de kust. Wel lastig om weer te gaan na 8 dagen op één plek, weer inpakken, plannen en uitzoeken. Indonesië is het lastigs om te reizen, Java is niet zo toeristisch, dus alles is niet duidelijk en ze zijn niet zo gewend aan toeristen. Wel leuk wat lokaler. In Pangandaran een surflesje genomen, eruitziend als een echte surfdude (zonder sixpack) inclusief (te grote) jongenssurfshort tot over m'n knieën en losse haren want m'n elastiekje was ik al kwijt na twee keer in de golven te zijn gesmeten. Wel moeilijk om te staan en uitputtend. In de zee met dat board (nog geholpen door de leraar), op het board klimmen, peddelen, proberen te staan, in de zee gesmakt en opnieuw. Wel superleuk als je eenmaal even staat! Toen met de bus naar Jogjakarta meer in het oosten van Java. Daar Yasmine en Xante uit België weer gezien die we in Pangandaran hadden ontmoet en mee opgetrokken. De Borobudur gezien, supermooi! Ligt in een heel stuk mooie natuur en de tempel zelf is ook megamooi. Ook nog wat andere tempels gezien, maar vielen allemaal in het niet vergeleken met de Borobudur. Een poging gedaan het Dieng Plateau te zien met z'n mooie krater en meer en natuur, maar toen we daar aankwamen en de gids meldde 'hier is de krater' en we ongeveer een meter ver zicht hadden vanwege het feit dat we in de wolken/mist zaten (was ook echt koud) hebben we maar een rechtsomkeert gemaakt. Jammer! Wel leuk ritje met mooie uitzichten, overal in Indonesië is de natuur zo mooi! Jogjakarta zelf is een leuke stad. Twee wk wedstrijden gekeken in een overvolle oranje kroeg, inclusief bitterballen! De mensen zijn ook zo aardig, iedereen maakt een praatje en vraagt waar je vandaan komt en ze reageren allemaal zo enthousiast als ze horen dat we uit Nederland komen en ze kennen allemaal wel iemand in Nederland of kennen wat woordjes. Daarna met een idioot schema via Bromo en de Ijen krater naar het oosten van Bali vertrokken. 's Morgens om 8 uur vertrokken met de bus naar Bromo en daar rond 8 uur aangekomen. Toen om 3 uur 's nachts op om te vertrekken om op de vulkaan te gaan. Daar met 3 miljoen anderen de zonsopgang gezien met een heeeeeel mooi uitzicht! Rond half 9 weer terug en spullen pakken voor de busrit naar Ijen. Daar rond 5 uur aangekomen en toen om 1 uur 's nachts weer op om naar de krater te gaan om blauw vuur te zien. We dachten daar gewoon heen gebracht te worden, maar het bleek dat we 2 uur steil de berg op (in de regen) moesten lopen, en 800 meter afzakken over rotsen de krater in, waar je maar half kon ademen door de zwavellucht en allemaal midden in de nacht. Toen is het besef gekomen dat ik wel even klaar ben met bergen en vulkanen. En op random tijden opstaan. Dan natuurlijk ook nog naar beneden over dat glibberpad en rond de middag de ferry naar Bali gepakt. Daar de meiden uit België weer ontmoet en samen naar Lovina in het noorden van Bali gereisd. Daar een paar dagen niets gedaan, we waren zo moe, dus alleen aan het zwembad in ons superchille hotelletje gelegen en elke dag gegeten bij het tentje tegenover ons hotel en verder niets gezien haha, behalve de zonsondergang aan het strand 50 meter verderop:) Ook een heerlijke massage gedaan en in een bad met bloemblaadjes gezeten. Vanaf hier samen met Yasmine en Xante gereisd. Eerst naar Seminyak, aan de westkust, best toeristisch. Onderweg daarheen nog een specerijenplantage gezien en een waterval. De volgende dag naar Padang Padang gereisd en daar hadden we een superchill verblijf! Het was een guesthouse, maar omdat we met z'n vieren zijn kunnen we per persoon goedkoper uitkomen, dus we hadden een heel knusse en hip ingerichte kamer met mooie bedden en een luxe warme douche en spiegels!! Echt heerlijk. Daar een beetje op 't strand gelegen en aapjes (ja echte aapjes) gekeken die op de rotsen zaten en scooters gehuurd en rondgereden, wat zo leuk is. Een avondje zonsondergang met cocktail, avondje kletsen met een hapje en een drankje, middagje lunchen bovenop een rots terwijl er ineens een walvis uit het water springt.. Haha. Bali is wel de plek van de mega mooie uitzichten. Toen door naar Ubud, in het midden van Bali. Hier vooral een beetje rondgeslenterd en souvenirs gekocht, heel veel leuke dingen! Ook naar de rijstvelden gefietst over een weg die supersteil was, dus de helft gelopen en ook in de rijstvelden gegaan, wat later aardappelvelden bleken te zijn, maar ook leuk. Er liepen een mannetje en een vrouwtje in te werken, en wij mochten ook even helpen met bladeren maaien met een soort groot mes! De volgende dag naar een koffieplantage geweest en daar luwak koffie geproefd, waarbij de bonen eerst zijn opgegeten en uitgepoept door de luwak en daarna wordt er koffie van gezet, best lekker! Nu wel echte rijstvelden gezien, supermooi en Xante en ik hadden het verkeerde pad genomen, dus wij zijn lekker avontuurlijk (half op ons gat) dor de rijstvelden gegaan. Wel echt supermooi! 's Avonds naar Tanah Lot geweest, een tempel in de zee en daar de zonsondergang gezien en een traditionele Balinese dansshow. Toen doorgereden naar Candidase. Onze dorm was niet zo fijn, dus we vroeger een andere kamer en toen zijn we voor een reduceerde prijs in de family room gezet, echt superluxe! Waarschijnlijk omdat ze nog aan het bouwen waren en niet alles af was (de koelkast kwam later en het keukentje ernaast werd nog opgebouwd), maar alles was dus nieuw. Dikke matrassen, airco, luxe douche en supermooi uitzicht op de zee, zwembad vlak naast de zee. Hier dus twee daagjes gerelaxt, heel chill! Een tempel gezien met een grot erin vol vleermuizen (stinkt!) wel vet en twee hele mooie waterpaleizen! Als iemand een leuke trouwlocatie zoekt.. De derde ochtend megavroeg uit de luxe veren om de taxi te pakken naar de boot, waarna we vervolgens anderhalf uur hebben gewacht op de chauffeur. De bootrit was een beetje wild, maar wel leuk (vond ik). Toen waren we op de Gili Trawangan! De boot voer half op het strand, dus je moest in het helderblauwe water stappen om eruit te gaan, goh wat een straf. Wel heel toeristisch, veel westerse dingen en duur hier. Beetje gerelaxt op het strand, Yasmines verjaardag gevierd, waarbij ze het podium op moest en er voor haar gezongen werd en taart gegeten en dat is wat je hier doet. Nu op Gili Air, wat minder druk en toeristisch, dus je kan wat meer van de mooiheid genieten hier, wel lekker. Ook gesnorkeld en allemaal schildpadden gezien, superleuk! Het water is echt zooooo mooi hier. Nu nog een paar daagjes relaxen en dan alweer naar huisssssss..

Liefs,
Tara

• 02 Augustus 2014 - 09:57

Ina:

hahaha en dan ALWEER naar huis...............dikke kusssss mam

• 05 Augustus 2014 - 13:15

Oma En Opa:

Lieve Tara, tot mijn grote ontsteltenis zie ik onze reactie van 2 Aug. jl. op je verslag van "Incredible Indonesia" niet is geplaatst! dus heb ik iets fout gedaan! Wij vinden het weer een prachtig stuk "proza"
    Nu ik dit schrijf is het inmiddels 5 Aug. en wij weten(van je moeder) dat je aankomst op Schiphol aanstaande Donderdag is, vroeg in de morgen. Wij wensen jullie nog een heel plezierige "eindspurt op Bali en een goede thuisreis. Blijf goed gaan en een dikke kus van Oma en Opa.
    Dit schrijven doe ik op dit moment in het huis van Alex en José omdat ik enig "support"(Wessel) nodig had voor "handelingen" met m'n laptop.