DE TIJD VLIEGT - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu DE TIJD VLIEGT - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu

DE TIJD VLIEGT

Blijf op de hoogte en volg Tara

27 Juni 2014 | Indonesië, Bogor

Hoiiiii,

Ik heb veel te vertellen en het heeft een beetje te lang geduurd dat ik wat heb geschreven eigenlijk! Nha Trang (wat alweer een EEUW geleden lijkt) was niet super, een soort klein Rusland, met strand en hotels dus daar zijn we snel weggegaan. Toen naar Mui Ne, weer iets zuidelijker. Ook vooral strand en daar lekker gerelaxt en daar waren we met een leuk groepje dus 's avonds steeds wat gaan drinken. Ook de zandduinen gezien, zowel de witte als rode, supermooi alleen wat toeristisch. Vanaf Mui Ne naar Saigon/Ho Chi Minh stad gegaan, waar we veel slechte verhalen over hebben gehoord, maar wat totaaaaaal meeviel. Het zou superdruk zijn, wat het ook was, maar een stuk gestructureerder dan Hanoi; je hoefde niet op hoop van zegen de straat over te rennen en hopen dat je niet werd overgereden, maar er waren stoplichten waar de auto's ook een soort van voor stopten. Wel een stuk meer Westers, er zaten goddelijke bakkertjes en zaakjes met lekkere toetjes. We hebben de tunnels gezien van de Vietnam oorlog, erg indrukwekkend en heel smal! Zelf ook in geweest, je kon je er alleen maar in laten zakken met je armen omhoog, anders zijn je schouders te breed en bewegen was onmogelijk en het is een heel naar gevoel om in zo'n klein donker gangetje te zitten onder te grond. Moet je nagaan dat mensen daar serieus geleefd hebben, al waren de kamers iets groter. Ze hadden een heel stelsel onder de grond, met lagen, sommige diep genoeg om water op te graven en plekken om te koken, echt overal was aan gedacht, heel goed systeem. We hebben ook een stukje onder de grond door de gangen (die iets breder gemaakt waren anders passen westerse mensen er niet in) gelopen en je moet dan een soort van gehurkt/gebukt lopen, supervermoeiend en op een gegeven moment werd het zo smal dat je op je kont er doorheen moest en toen kreeg ik t wel even benauwd (straks kom ik met m'n westerse kont vast te zitten in zo'n gangetje) en we kwamen er totaaaaaaal bezweet uit haha na 5 minuten daarin. Ook de Mekong delta gezien, grooooote rivier en daar gezien hoe lokale snoepjes werden gemaakt en je kon een python vasthouden! Maar durfde ik niet dus ik heb 'm alleen geaaid haha, heel snel. En we zijn rondgeleid door een local, zo leuk!!! Lokaal gegeten, allerlei soorten vlees en vis en het is zo leuk om lokale mensen te leren kennen. Een dag later ook nog een avondje gedaan met één van hen en toen in een restaurantje gegeten waar je rijstvellen kreeg en verschillende soorten vlees en groente en dan kon je het in de rijstvellen rollen en had je de hele tijd een soort loempiaatjes. Als toetje (VEEL TE VEEL TOETJES GEGETEN) bij een megaschattig theehuisje, dat je binnenging via een garage, waarna je in een half leeg flatgebouw kwam waar het theehuisje zat, pina colada en perzik abrikoos thee gedronken (jammie) en toetje gegeten en je had een mooi uitzicht over Saigon. Ook nog lokale green ice tea geproefd, VOLGEPROPT met lokale dingen maar echt heel leuk. Toen alweer door naar Cambodja, erg veel zin in. Ging aan de grens iets soepeler gelukkig:) Alleen maar twee reusachtige Vietnamese vrouwen die voordrongen bij de wc. Toen meteen de bus naar het zuiden naar Sihanoukville, maar daar alleen geslapen omdat we door gingen naar het eiland Koh Rong. Dit zou paradijs op aarde zijn, wat 't voor ons niet was. Koh Rong is een mooi, klein eilandje met superhelder, tropisch water en witte stranden en schattige guesthouses allemaal gemaakt van bamboe en op het strand. Ook is er alleen van 08.00 tot 01.00 stroom en soms valt het uit en drinkwater van de locals is ons douchewater, dus douchelimiet van 1 minuut op het eiland. Lekker primitief en schattig, TOTDAT HET GAAT REGENEN. Eerste anderhalve dag was heerlijk en lekker aan het strand gelegen (al word je opgevreten door de muggen en zandvliegjes, dus we waren desperate for sleep, omdat je nergens kan slapen vanwege die twee insectsoorten). Daarna ging het regenen en bleef het regenen en dan kun je niks op zo'n eiland. Bovendien werden we 's nachts nat, doordat het dak niet volledig dicht was en we hebben 's nachts een keer met floss en raam dichtgeknoopt omdat het inregende. Nouja, ik kan hier lang en uitgebreid over vertellen, maar we zijn drie keer van guesthouse gewisseld en toen werden we ook nog ziek, dus moesten we een dag langer op het duivelse eiland blijven haha want we hebben de hele dag overgegeven, dus geen mogelijkheid om met de ferry en bus terug te gaan. Oh, en m'n camera met alle foto's van Vietnam kwijtgeraakt/gestolen, super balen. Wel nog net Nederland Spanje zien verslaan! Nou, een dag later als een stel slappe vaatdoeken vertrokken naar Phnom Penh. Helaas hadden we daar dus een dag minder, dus te weinig van de stad gezien. We zijn wel naar de killing fields en het genocide museum geweest, heel indrukwekkend. Heel erg wat daar gebeurd is en alle informatie die je krijgt is heel echt en komt dus wel hard aan. Hoe mensen zo wreed kunnen zijn is niet te begrijpen. Die avond al met de bus naar Siem Reap gegaan. We hebben daar één dag Ankor Wat bezocht, heel mooi! Andere twee dagen de stad verkend en wat over de leuke marktjes gelopen. We wilden nog wat lokale dingen doen, maar we voelden ons nog steeds niet helemaal goed, dus helaas onze dagen in Cambodja niet echt optimaal kunnen besteden. Superjammer, want had graag meer gezien van het echte Cambodja. En toen vertrokken we alweer naar Singapore! Toen we daar aankwamen al meteen een broodje gekocht voor omgerekend 5 euro, dat was een tijd geleden haha. Je merkt meteen dat alles meer ontwikkeld is; mensen kunnen beter Engels, het openbaar vervoer zit veel beter in elkaar, het ziet er allemaal mooier uit en het is schoon! Op 't hostel na, maargoed. We hebben de eerste dag een beetje rondgelopen in het wat oudere gedeelte, erg leuk. De tweede dag werden we rondgeleid door een vriend van een vriend Eef die daar woont. Heel luxe, met de auto rondgereden door de hele stad om dingen te zien en vooral om lokaal eten te proeven, want dat is een big thing in Singapore. Ook naar het nieuwere gedeelte van Singapore geweest en dat was het Singapore wat ik had verwacht; superhoge, grote, moderne gebouwen en heeeeeel veel shoppingmalls en luxe. Allemaal merken als Dior en Prada en in de malls ijsbanen en luxe restaurants en Venetië kanalen nagemaakt hahahah. Hele mooie parken gezien, naar Sentosa (eiland bij Singapore) geweest en chicken rice gegeten, koude gestoomde kip in sojasaus met rijst, jammie! Superleuk om een stad zo te zien. Overal staan borden in Singapore; met wat je niet mag en de hoogte van de boete erbij, 350 euro voor met je voeten in de fontein haha en ook voor eten in de metro, maar ook 'sorry dat we bezig zijn met wegwerkzaamheden' met de foto van een wegwerker erbij die zielig kijkt hahaha. De laatste ochtend nog even door de malls gelopen om te kijken naar dingen die veel te duur waren om te kopen:) 's Middags alweer het vliegtuig naar Jakarta genomen. Toen we daar aankwamen moesten we meteen de rij in voor immigratie. Wij waren bijna de enige toeristen/blanken en de jongen van loket waar we door moesten keek onder het stempelen de hele tijd op naar ons haha zonder te lachen. Beetje raar, dus wij keken terug. Toen wij aan de beurt waren, bleek dat we vergeten waren visum on arrival aan te vragen haha dus we moesten weer terug. Hele rij ogen volgden de blanke tuthola's die niet verder mochten. Na tienduizend vragen gesteld te hebben aan een andere man in uniform hadden we de papieren ingevuld en konden we weer terug naar het loket. Alle mensen verdwenen, alleen de jongen achter het loket zat er nog, met twee andere mannetjes in uniform. Toen we aan kwamen lopen moesten ze al lachen en gingen ze ons allemaal (niet voor het visum/de stempels relevante) vragen stellen en waar we verbleven en toen we eromheen draaiden, keken ze op ons formulier waar we het moesten invullen haha. Hamvraag: of we mee naar de club wilden, ze konden ons wel ophalen en zo. Haha nee dankje. Niet opdringerig verder, dus wel een warm welkom haha. Sowieso zijn de mensen heel vriendelijk hier, valt meteen op, iedereen lacht en maakt een praatje en probeert te helpen. Jakarta is verder één grote chaos, onze driver wist niet waar ons hostel was en kon het adres ook niet lezen, bleek nadat ie het drie keer twee centimeter voor z'n gezicht had gehouden (moet ie dan wel rijden?) dus onderweg drie keer gevraagd.. De volgende dag een simkaartje geregeld in Jakarta en er weet ik veel hoelang over gedaan om terug te komen in ons hostel, omdat alles onoverzichtelijk, druk en chaotisch is. Ook een vieze stad en niet echt leuk, dus die middag meteen de trein gepakt naar Bogor. Daar zitten we nu nog en tot maandag sowieso, omdat we ons visum moeten verlengen wat 5 dagen duurt. Heel fijn hier, we zitten in een homestay, dus bij iemand thuis, dus je hebt een beetje je eigen plek. Een eettafel om aan te zitten en we kunnen thuis eten en je hoeft niet constant alles in je backpack te hebben, zo lekker! Even uitrusten, want wallen hangen zo ongeveer op onze knieën. Vandaag wel naar een waterval geweest en op de terugweg langs gezin geweest die de man van onze homestay kent en die man is geboren in Indonesië, maar z'n ouders waren Nederlands. Hij sprak dus Nederlands nog, zo leuk en eerder ook al iemand en ze vinden het zelf ook allemaal heel leuk. Paar woorden zijn ook hetzelfde, wastafel en handdoek bijvoorbeeld. Met een lokaal busje terug gegaan en ook lekker lokaal bovenop elkaar gepropt gezeten in dat ding, over een weg waar serieuze kuilen in zaten. Superleuk! Ben benieuwd naar de rest van Indonesië! Tijd gaat snel! Hoe is het met jullie?

Liefs

Liefs

• 28 Juni 2014 - 11:07

Laurie:

Lieve taar!

Heeft inderdaad lang geduurd. Wel leuk om nu weer een verhaal te lezen. Ben blij dat je get nog steeds naar e zin hebt! Geniet er nog even van!

Dikke kus

• 28 Juni 2014 - 12:14

Guus:

Lieve Tara,

Wat een verhalen, wat een avontuur! En weer superleuk om te lezen. Weet je zeker dat er in die loempiaatjes geen hond zat? ;-)
    Heel veel plezier in Indonesia, je zal moeten wennen, want alles gaat daar planplan. Als ze sneller moeten roep je gewoon cepatcepat! En vergeet niet de echte geitensate te proeven , zooo lekker! Doe de gekko's de groeten en geniet! Dikke kusz van ons!

• 28 Juni 2014 - 16:15

Carlijn:

Heee lieve Meisjes!

Wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt!
    Heel gaaf om daar een klein beetje van mee te genieten!

Pas goed op elkaar en GENIET!

Dikke Knuffel! Xxx

• 30 Juni 2014 - 14:03

Oma En Opa:

Beste Tara, Geen excuus voor je (verlate?) proza, net als de voorgaande afleveringen, leest het weer "mooi" weg, en we genieten van jullie belevenissen.
    Nha Trang niet super,te mondain voor jullie als backpakkers?! maar Mui Ne heeft het weer goed gemaakt zo lezen wij. In Ho Chi Minh waren stoplichten waar de auto's," ook een soort van" voor stopten! We begrijpen je gemoedstoestand(of niet) met deze ervaring(en)
    Ja. ondergrondse stelsels waar met leefde, beschutting had en oorlog voerde, jullie bezoek aan de killing fields en als je dan denkt aan alle ontberingen, bij deze onvoorstelbare tragische oorlog. En je hebt rijstvellen(bá) gegeten met verschillende vullingen(goed zo!) en heel lekkere toetjes met een mooi uitzicht op Ho Chi Minh stad, mooie genoeglijke ogenblikken/belevenissen zijn dat.
    We eindigen er voor dit moment mee, het gaat ons goed, eergisteren veel bezoek vanwege de verjaardag, was gezellig en een mooie verrassing om met jou te skypen, we vonden dat je er goed uitzag! zo je ons hebt laten zien waren jullie gevestigd in een goede/mooie homestay! En de reis voor de volgende locatie was vroeg opstaan! zo hebben wij van jou gehoord
    en dat is zo denken wij ook goed verlopen. we eindigen met de Overijsselse groet van "Goed Gaan"

• 16 Juli 2014 - 21:37

Oma En Opa:

Beste Tara, van ons een tweede reactie op je verhaal van 27 Juni, het was Singapore wat je als verrassend schoon( en daar wordt op gelet!) en geordend is.
    Er leuk was dat jullie een mooie auto-stadsronde hebben kunnen maken met een vriend van een vriend van, waar je ook een bord tegenkwam met daarop een zielig kijkende wegwerker, komisch voor ons?!
    Wat een aankomst met beslommeringen bij de aankomst in Jakarta van twee tuthola's? maar er was wel aandacht voor jullie begrijpen wij en de hamvraag is door jullie met "grote voldoening-afgewezen!
    "mooi wark" zeggen ze in de kop van Overijssel. Bogor is een mooi vijfdaags rustpunt geweest ook mede door de prettige huisvesting, min of meer noodzakelijk vanwege visumverlenging.
    En zo doen jullie ook in Indonesië weer onvergetelijke indrukken op met mooie foto's zo denken wij.
    Als ik dit schrijf zitten jullie op Bali en wensen jullie daar een mooie tijd op dat romantische eiland.
    Wij hebben vandaag met Wessel geskied op de Belter met prachtig weer. Mark is met vrienden op vacantie op Ibisa.
    Alex gaat volgende week naar Japan(werk)en José volgt een aantal dagen later en samen zijn ze daar voor een korte vacantie.
    Wel Tara dank voor je mooie proza en mogelijk komt er nog wel een "stuk" Voor jullie, goed gaan.

• 21 Juli 2014 - 21:05

Oma En Opa:

Lieve Tara, vorige week Vrijdag je kaart uit Bogor ontvangen, je schreef over het mooie Java en alles wat jullie hebben gezien en ervaren. Ook de verdere reisplanning heeft de nodige (noodzakelijke!)aandacht nodigt zo lezen wij.
    Ja en dan de resterende tijd, het gaat snel naar de vertrekdatum vanaf Bali, inmiddels nu wij dit schrijven, nog drie weken! Voor ons is het fijn om je dan weer terug te zien.
    Waarschijnlijk zijn jullie nu in de buurt van Ubud, ruim gezien tegenover het eiland Penida
    Met ons gaat het goed en afgelopen weekeinde weer geschied met Wessel en een paar vrienden op de Stille Belter. Wij sluiten af met "Goed Gaan" en wij wensen jullie nog hele mooie ervaringen op Bali.