Bye Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu Bye Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu

Bye Thailand

Blijf op de hoogte en volg Tara

03 Mei 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hee!

Heel veel gedaan tussen het laatste verslag en nu, dus komt 'ie: na de eilanden in het Zuiden zijn we twee daagjes naar Bangkok geweest. Er was sprake van wat onrust daar, maar totaal niets van gemerkt, op wat afzettingen na. Eef en ik hebben Jeroen (waar we op Ko Pha Ngan mee waren) weer ontmoet onderweg naar Bangkok, dus we waren met z'n drietjes. Eerste dag zijn we tempels gaan bezoeken: Wat Po en the Grand Palace. Heel leuk, alleen omdat het hier voortdurend rond de 37 graden is en je op die terreinen van de tempels lang gekleed moet zijn, was het echt blooooooedheet. Je zag bij iedereen natte plekken op de shirts en op de kont haha, iedereen was doorweekt, zeker ook omdat je een rugzak op hebt. Tempels zijn wel heel mooi en de buddha's nog mooier. Zijn er wel veel. Dus na 3 uurtjes ben je gewoon uitgeput en moet je even de airco in, en zeker megagoed opletten dat je genoeg drinkt, want je zweet zoveel. We zijn dus al 3,5 week stinkies haha. In Bangkok is ook zo'n toeristische straat; Khao San Road, maar heel leuk met allemaal kledigzaakjes met heel goedkope leuke dingen, dus ook de halve dag rondgelopen. 's Avonds naar de avondmarkt geweest en zomaar wat van de kaart besteld, wat niet lekker was en een sprinkhaan gegeten, wat wel meeviel. Alleen beetje naar dat je z'n poten en kop eraf moet trekken. Beetje knapperig. Ontzettend trots op onszelf op Khao San Road wat gaan drinken haha. Volgende dag wilden we naar drijvende fruitmarkt, alleen je hebt er meer, en de stomme taxichauffeur bracht ons naar eentje die dicht was. Dus lekker voor niks daar, en toen hadden we geen zin meer, dus beetje genikst daarna. Die avond met de nachttrein naar Chiang Mai in het noorden van Thailand gegaan, wat echt best chill was! Chiang Mai is zo leuk, en ons hostel hier is echt megaleuk, superlieve mensen die er werken en je heel goed verzorgen en schoon en leuke sfeer, dus kan niet beter. Alleen twee keer beetje ziek geworden van de airco in de kamer omdat je steeds van warm naar koud en andersom gaat. Hier is superveel te doen, dus eerst een fietstochtje gedaan, wat opletten is aan de linkerkant van de weg, maar ging goed, op het verdwalen na. En als een stel overenthousiaste toeristen foto's lopen maken natuurlijk. Volgende dag een trekking gedaan. Eerst bamboeraften, op een vlotje door een rivier, heel leuk. Daarna naar een waterval en daaronder zat een klein poeltje, en je werd zowat weggeblazen door de vaart waarmee het water naar beneden kwam. Wel heerlijk kou water. Toen drie uurtjes omhoog gelopen naar een Hill Tribe village en daar ook gegeten en geslapen. Echt leuk, je hebt daar niks, geen stroom, gat in de grond als toilet, koudwaterkraantje als douche, matrasje met klamboe, wel onder een dak maar geen muren en supermooi uitzicht omdat we in de bergen zaten. Heel vet. 's Nacht hoorde je allemaal dierengeluiden. We waren maar met 6 mensen, dus 's avonds rond een kaars gezeten met de gidsen en kevers gegeten en rijstwijn gedronken. Volgende dag weer naar beneden gelopen en besjes gegeten en bellen geblazen uit de stengel van een plant. Aan het eind van de dag de stomme beslissing gemaakt om toch op een olifant te gaan rijden (wilde ik eerst niet, maar zat bij de tour in en toch gedaan). Geen goed gevoel bij uiteindelijk en bovendien schommelt het zo erg, dat je je echt moet vastklampen om er niet af te vallen. Volgende dag naar olifantenopvang geweest waar mishandelde en oude olifanten goed worden verzorgd. Mensen doen echt vreselijke dingen. Een olifant was blind omdat ze tijdens het werken was bevallen en haar baby'tje was naar beneden gerold en doodgegaan en toen was ze zo verdrietig dat ze niet meer wilde werken en toen is ze in haar ogen gestoken en geschoten. Een andere was gedwongen te paren terwijl ze daar nog niet klaar voor was en had twee gebroken heupen die nooit goed zijn genezen en zo zijn er nog veel meer horrorverhalen. Gelukkig worden ze hier goed verzorgd. We hebben ze gevoerd en geaaid en gewassen, superleuk en ze zijn zo lief. De dag erna naar Pai gegaan, ook met Caitlin (Australisch meisje, in Chiang Mai ontmoet), voor eerst twee, maar uiteindelijk drie dagen. Is een klein dorpje ten noorden van Chiang Mai. Heel schattig, twee dagen wat dingen rond Pai bekeken: waterval, aardbeienfarm, tempel, megagrote witte buddha op de berg en grotten met vleermuizen. En hotsprings! Niet heel heet, maar badwaterwarm en een klein poeltje met rotsjes en groene bomen eromheen en het water is zo helder! Nog niet zulk helder water gezien, supermooi! En er was verder niemand. De dag erna zouden we terug naar Chiang Mai, maar twee Nederlanders ontmoet die graag met ons naar de hotspring wilden en het was daar zo chill, dus soort picknickdagje bij de hotspring gedaan. En toen ging het keihard regenen en onweren haha! Wel mooi om te zien, alleen is het water niet meer helder en door onweer moesten we eruit en dan is het echt koud. Maar na 30 minuten bibberen konden we weer in ons warme hotspringetje, dus daar de hele dag in liggen chillen tot we omahandjes hadden. Volgende dag terug naar Chiang Mai om vervoer naar Laos en Vietnam te regelen. Die dag erna een Thaise kookcursus gedaan. Erg leuk en nog best goed gelukt ook! Curry gemaakt (erg oppassen met pepers) en loempiaatjes en Thaise noodles en sticky rice met mango. Hele dag gegeten, dus bomvol. Ook nog bijna een aanvaring gehad met een ladyboy (man die zich als vrouw verkleed en ze lijken heeeeeel goed, alleen vaak groter en adamsappel, je ziet ze veel hier). Ze deed lomp terwijl ik al helemaal aan de kant voor d'r ging en toen stond ze met d'r grote voet op mijne en toen zei ik er wat van en toen kwam ze achter me aan haha maar Eef sleurde me gauw weg. Ook weer overleefd. Nu een relaxdagje en vanavond staat ons (Jeroen is inmiddels weg, Caitlin gaat mee) een 16-urige busrit naar Laos te wachten. Thailand alweer gehad, gaat zo snel! Hoe is ie daar???:)

Liefs!

• 03 Mei 2014 - 09:37

Erwin En Trevor:

Wau, wewr van alles beleefd en meegemaakt! Valt wcht mee toch die aprinkhanen! Zit nu met Trevor aan het trainen! Wat een verschil! Sneeuw en 40 graden met zon. Dus je zit nu in Laos! Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag! Print deze uit als je terug bent (over 3maanden) zijn echt mooi om later terug te lezen!
    Heel veel beleving nog Tara! Geniet ze en tot het volgende verslag!
    Groetjes en kusjes van Trevor, Cheyenne, Linda (natuurlijk) en moi

• 03 Mei 2014 - 10:00

Mam:

Wat een prachtige, en ook toch uitdagende dingen heb je weer gedaan! Sprinkhanen, kevers.... eten pff dapper. Als je jouw verhalen zo hoort, zou je zo ook daarheen willen gaan. Prachtige natuur, prettige mensen als ik het zo hoor, ontmoet je veel jonge mensen. Heerlijk om je verhaal weer te lezen! Geniet en relax! kus mam, pap en Laurie.

• 03 Mei 2014 - 10:50

Carlijn:

Hee Schattie..!

Wat een heerlijk verhaal weer.. Geweldig om al jullie avonturen te lezen..
    en je schrijft zooooo leuk:D Ik zie het al helemaal voor me hoe jij een sprinkhaan eet.. haha
    je neemt ons echt even mee, super leuk!

Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal. Geniet en pas goed op jullie zelf!

Dikke kus en liefs ook voor Eef!,

Carlijn, Youri & een knor van Rambo..;)

Ps; als jullie terug zijn verwacht ik dus een uitnodigng voor een Thais Diner.. haha

• 03 Mei 2014 - 11:00

Brenda:

aaaaaah wat een leuk verslag! Jullie hebben echt suuuper leuke dingen gedaan al:)
    Pai klinkt ook echt super leuk!
    En Chiang Mai... aah zo leuk! lijkt net alsof ik terug ben;)
    Super leuk ook dat jullie een cookingclass gedaan hebben ook, als we terug zijn gaan we sticky rice met mango maken en dat dan de hele dag eten!
    en hihi al die lady boys daar hè haha, zo grappig! Ga ook maar niet naar een Ping Pong show:p al was dat vooral in Bangkok volgens mij..;)
    Anyway ik gok dat je nu in de bus zit! Hele goede reis en geniet van Laos!
    Als je in Luang Prabang komt, daar zijn hele mooie watervallen en poelen waar je onwijs goed en heerlijk in kan chillen!

Dikke zoen, kus, knuf (ook voor Eef!!)
    Bren

• 03 Mei 2014 - 11:28

Laura:

Lieve Taar,
    Wat een mooi verhaal is het weer! Zoals ik al zei, mag ik ook komen?!?!?!?!
    Je hebt echt al zoveel verschillende dingen gedaan, super leuk!
    Haha en aan je schrijfstijl is zo duidelijke te merken dat jij het bent ;)
    Hier mis je niks, Liselot, Natas & ik zijn druk bezig met onze scriptie (bah)
    Dus blijf maar lekker daar en geniet er nog van!
    Dikke kus xxx

• 05 Mei 2014 - 13:07

Oma En Opa:

Tara, met aandacht en veel genoegen je verhaal gelezen wat opvalt dat er veel "gechilt" wordt, een mooie relaxste bezigheid zo merken wij! Mee blijven doorgaan dus!? Wat kop en poten trekken van een sprinkhaan betreft daarover hadden we je "een tijd geleden" niet over moeten aanspreken want dan was er een (hevige) verontwaardiging ontstaan(denken wij) over zo,n arm beestje! Voortschrijdend inzicht dus!? Dank en knuffel voor je SMS waarin je ons feliciteerd met de 58jarige huwelijksdag. het was gezellige samenzijn van de familie op de zondag 4 Mei. wij hopen dat jullie busreis goed is verlopen en daarbij veel meegekregen hebben van de omgeving(het was toch geen nacht reis? )
    We wensen jullie veel genoegen en ontdekkingen op het vervolg in deze reis. Hartelijke groeten en dikke kus van Oma en Opa.

• 09 Mei 2014 - 09:43

Ineke Huart:

Hoi Tara,
    Wat een geweldige verhalen weer! Jullie doen ervaringen op, om nooit meer te vergeten. Ben stinkend jaloers!!!!
    Heel veel plezier in Laos (moet heel mooi zijn) en Vietnam. Heleen gaat in juni voor 3 weken naar Vietnam.
    Geniet ervan, groetjes Ineke
    PS Ik kijk uit naar je volgende verhaal!