Oost West Thuis Best? - Reisverslag uit Kortenhoef, Nederland van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu Oost West Thuis Best? - Reisverslag uit Kortenhoef, Nederland van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu

Oost West Thuis Best?

Blijf op de hoogte en volg Tara

30 Augustus 2013 | Nederland, Kortenhoef

Hiiii,

Nu alweer een paar daagjes thuis helaas, en het is meer wennen dan ik had gedacht. Ik zit met m'n hoofd nog in Afrika en hoe snel en gestructureerd alles hier is valt best een beetje tegen. Ik had het nooit gedacht, maar ik was nog wel graag even daar gebleven:) Maargoed, niet dus, en ik dacht, nu maak ik m'n blog nog maar even af!

Het weekend na ons vrije weekje hebben we de spicetour gedaan, superleuk en je krijgt alles vers van de pers te ruiken en proeven en kokosnoten worden voor je uit de boom gehaald en dan kun je eruit drinken enzo, heel erg leuk. Die zondag zijn we naar het Noorden gegaan, Kendwa, schijnt één van de mooiste stranden (ter wereld?) te zijn, en het was ook supermooi en echt heerlijk weer, dus superchill dagje gehad. De dala dala (klein bussie) tocht duurde wel lang: anderhalf uur zijwaarts over een hobbelweg op een houten plankje in 30 graden, lekker knus geplet tussen medereizigers, met een borstvoeding gevende mama tegenover ons (knieën mag je niet laten zien, maar je borst kun je er gerust uit hangen), met een volledig beurse kont als gevolg:) Toen begon de schoolweek! Wiehoe, best een beetje zenuwachtig. We werden om 6 uur opgehaald door de schoolbus, dus de hele week om 5 uur op (werden we in ieder geval niet wakker getetterd door de haan). Best een beetje wennen om zonder enige ervaring gewoon in je eentje voor de klas gezet te worden, maar het is erg leuk om de kinderen wat Engels (proberen) te leren en ze willen ook allemaal heel erg graag. Ze beseffen daar goed dat je hard moet werken als je iets wil bereiken. De kleine kindjes van nursery nog iets minder en dan is het taalverschil ook nog wat lastig, dus dat is moeilijker, maar ze zijn wel megaschattig. We kregen op school telkens ontbijt van brood, boter en een gekookt ei (!!) dus dat was elke keer feest. De school eindigt daar om 1 uur 's middags, dus de middagen hadden we vrij (we moesten wel lessen voorbereiden voor de volgende dag). We zijn een paar keer naar Stonetown geweest om wat dingen te regelen, naar House of Wonders geweest (soort museum over de geschiedenis van Zanzibar, even wat leren, best leuk). We zijn een keer naar een Afrikaanse dansshow geweest, poeh die mensen kunnen met hun billen schudden. Vrijdag was onze laatste dag op school en toen was er een big afscheid georganiseerd met speeches van verschillende leraren en kinderen hadden dingetjes voorbereid, zo lief. Ook wilden ze met ons op de foto en echt 5 mensen stonden foto's te maken van ons terwijl wij met al die mensen op de foto stonden, beetje gek was het. De mannen stonden eerst een stukje van ons af (niet echt gepast daar om vrouwen aan te raken), maar later deden ze hun arm om ons heen voor de foto en toen ging iedereen gillen en joelen enzo haha, ook wel een beetje gek. Wel heel lief georganiseerd van ze, terwijl we er maar een weekje waren. De kindjes hier zijn een stuk terughoudender dan in Arusha en na een week werden ze net wat losser enzo, dus dan is het jammer dat je na een week alweer weg moet. Zaterdag hebben we met dolfijnen gezwommen!!! Zo vet, je ging rondvaren en je moest klaarzitten met je vinnen al aan en je snorkel op je kop en als je dolfijnen zag moest je er snel inspringen en dan rondkijken. Haha, best een gestresst gedoe: dolfijnen zoeken, erin springen, zoeken, ademen, water in je snorkel, hoesten, iel vies zout, adem terugvinden, dolfijnen achterna zwemmen, terug in de boot klimmen, totaaaaaaal buiten adem en dan weer opnieuw:) Eerst durfden we niet zo goed, maar als je er eenmaal in ligt en die dolfijnen zwemmen om je heen en onder je door op 1 meter afstand is het wel suuuuuupervet! 's Avonds naar een danstentje even met onze blanke kontjes geschud (poging gedaan, ziet er niet uit naast die dansende Afrikanen) en zondag beetje gewerkt aan het kleurtje op het strand en ingepakt. Toen afscheid genomen van ons lieve gezin en (na heel veel gedoe op het vliegveld) met een piepklein twaalfpersoons vliegtuigje naar Dar Es Salaam gevlogen om daar over te stappen op the big plane naar Amsterdam, waar we vervolgens te horen kregen dat ie vol zat. Er was niks meer aan te doen en blabliebla vaag gedoe, dus we hadden eigenlijk geen keus en moesten gewoon wachten tot dezelfde vlucht naar Amsterdam de volgende dag. Eerst even balen, want als je je erop instelt dat je naar huis gaat, is het vervelend om te horen dat het ineens anders gaat, maar al heel snel vonden we het niet zo erg meer. We kregen een best luxe hotel inclusief eten en drinken en een zwembed en onze eerst warme stromend water douche in twee maanden (joehoeeee) en zachte bedden en kussens, dus dit was superchill. Ons volgegeten dus de volgende dag, beetje door Dar Es Salaam gelopen en aan het zwembed gelegen. Goh, wat vervelend. Toen 's avonds toch maar naar huis en dat was verder een hele chille vlucht en nu weer thuuuuus. Fijn om iedereen weer te zien, maar verder was Afrika supergeweldigheelergleukenikwilweerterug, dus even wennen weer.

Uiteindelijk dus een superleuke zomer gehad: hele goede nieuwe ervaring, leuke dingen gedaan, hele lieve mensen ontmoet, met beide beentjes op de grond gezet, oh, afgestudeerd:) en veel over de wereld en mezelf geleerd, dus de beste tijd gehad met m'n geweldige reisgenootje Laura!

• 30 Augustus 2013 - 10:34

Erwin:

pfff, niet treuren, wennen mag!
    Je hebt de (tot nu toe) beste tijd meegemaakt!. Je weet nu nog niet hoeveel je van die "beste tijden" gaat meemaken. Je hebt er nu aan geproefd en het smaakt naar meer!
    Met wat je nu van jezelf hebt geleerd komt dit dus helemaal goed!
    En niet vergeten dat je bent AFGESTUDEERD nu! De toekomst is aan jou! Go For It!

Ik kom snel langs Tara, wil alles horen

Groetjes uit Driemond!!

• 30 Augustus 2013 - 12:54

Guus:

Wow, wat gaaf allemaal, ben eigenlijk wel een beetje jaloers op je! Wat een mooie ervaringen, die pakken ze je je hele leven niet meer af! Jammer voor jou dat het niet langer duurde, maar denk dat Frank, Ina en Lau wel heeeel erg blij zijn dat je weer thuis bent. Nu langzaam wennen, n dan weer huphuphup op zijn westers aan de slag! Ben ook zeer benieuwd naar de verhalen en foto's . Kun je het dorpshuis niet afhuren en een lezing geven ;-)

liefs
    Guus

• 30 Augustus 2013 - 16:41

Oma En Opa(Riek En Thom):

mooie afsluitend verhaal Tara, superchill, om met jou woorden te spreken.we hebben inmiddels al mondeling verslag gehad en hebben ervan genoten.
    Ook vanaf deze plaats gefeliciteerd met je behaalde 'MASTER" en wachten met veel intresse je verdere
    "ondernemingen" af. Veel Liefs van Oma en Opa