The African Life - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu The African Life - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu

The African Life

Blijf op de hoogte en volg Tara

02 Augustus 2013 | Tanzania, Arusha

Hiii,

Maar weer eens een verslagje! Still alive, ontzettend naar m'n zin, maar wel bijna bevroren (het is hier soms echt best koud, 17 graden ofzo en regen. huhhhh!). Niet altijd hoor, maar de laatste twee weken was wel meestal bewolkt, veel wind en fris en af en toe dan wat zon en twee keer serieuze regen. Stiekem wel een beetje jaloers op jullie iets te overdreven hittegolfje (gister warmste dag ever bij jullie?!).

Ondertussen wel weer leuke dingen meegemaakt! We zijn in een weekend meegegaan met ons gastgezin naar de kerk, dus daarbij hoort een kerkoutfit. Dus maar een strandjurkje wat naar beneden getrokken, zodat ik een wit rokje had, netjes tot over mn knieen. Net vestje erop, haar in een vlecht en naar de kerk dan maar! We verstonden er geen snars van natuurlijk, want het was in Swahili (al werden er wel een paar delen vertaald voor ons), maar zingen is best wel leuk (ook in Swahili, dus geen idee wat ik zing) en ze kunnen met dat geklap ertussendoor echt wat moois ervan maken. Verder bidden en preken en nog allemaal dingen waarbij ik niet goed wist wat ik moest doen, maar wel leuk om mee te maken (wel berekoud, twee uur zitten in een niet overdekte kerk met een te zomerse kerkoutfit en windkracht 7354). Ook hebben we een dagwandeling gemaakt bij de Kilimanjaro, zeg maar gelopen tot de eerste stop van als je de hele Kilimanjaro gaat beklimmen. Supermooi daar, allemaal groen, lijkt een beetje op jungle en ook aapies gezien en leuke watervalletjes en zo. Jammer dat het regende, wat de (van origine) zandpaadjes lekker uitdagend maakte. Ook wel weer grappig, het was megamodderig en we liepen allemaal in ons regenjasje die paadjes op de glibberen. Boven (voor ons boven dan) onze fijne lunch van droog wit brood, appel en koekjes gegeten en naar beneden is natuurlijk nog leuker op die modderweggetjes. Uiteindelijk er allemaal levend (wel onder de modder) uitgekomen en toen we beneden waren scheen de zon zowaar haha. Lekker vijf uurtjes gewandeld (eens wat sporten hier) en best gesloopt. Reis ernaartoe duurde ook wel lang, 6 uur 's morgens vertrokken en uiteindelijk half 9 weer thuis. Tijdens de busreis terug nog wel de Kilimanjaro in zn geheel gezien, en tot hilariteit van de andere buspassagiers proberen te fotograferen in een bus die snel, langzaam, snel, langzaam ging, toen een boom, huis, reclamebord voor de berg op onze foto, maar uiteindelijk allemaal gelukt, dus geslaagde dag. Afgelopen donderdag (gister dus) afscheid genomen van onze school. Eigenlijk zou vandaag de laatste dag zijn met een klassenfeest, maar het ging even op z'n Afrikaans dus op het laatste moment besloten dat er vrijdag geen school was. Gister dus kindjes dag gezegd en ze een ballon, autootje en lolly gegeven, waar ze helemaal stil van werden (wat ze nooit zijn verder). Ze begrepen eerst niet dat ze het mochten hebben (toen er autootjes waren gegeven voor op school werden ze al gejat en dus waren alle kinderen er alert op gemaakt dat ze dus geen speelgoed naar huis mochten nemen, dus nu snapten ze het niet) en toen ik zei dat ze het mee mochten nemen naar huis begonnen ze helemaal te glunderen, zo schattig. Dan besef je wel dat je ze dus nooit meer ziet en dat dat wel heel jammer is. Met de teachers een halve ceremonie gehad als afscheid en ze zijn dan zo dankbaar en lief en willen dat je terugkomt, superjammer dat we weg moesten, je bouwt toch wel een beetje een band op met de mensen met wie je vijf weken doordeweeks samen bent geweest.

Aankomende donderdag alweer naar Zanzibar, ook even wat zon vangen. Daar kijken we wel heel erg naar uit, al is het jammer om hier weg te gaan. Aankomend weekend waarschijnlijk nog kanoen in Arusha National Park (jeeej leuk) en aankomende paar dagen nog wat helpen bij het renoveren van een weeshuis van het gastgezin waar we zijn. Tijd gaat snellllll.

xxxxx

• 02 Augustus 2013 - 16:56

Willy En Willem:

Gister pas de gegevens van je vader gehad, had wel het eea gehoord natuurlijk. Fijn dat je het nu wel naar je zin hebt. Klinkt allemaal erg avontuurlijk. Jammer van het weer, het is nu hier 35 graden, wel een beetje te, maar vooruit.
    Geniet nog van alles en tot gauw in Nederland,

Groetjes W&W

• 02 Augustus 2013 - 17:40

Ina:

Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen, ik geniet er van! Wat zal je straks veel te vertellen hebben, je hebt zooooo veel meegemaakt in zo een andere cultuur. Heel veel plezier nog van t weekend en ik hoop dat het in Zanzibar heerlijk zonnig is!
    Liefs, mam

• 02 Augustus 2013 - 18:18

Guusje:

Lieve Tara, wat een avontuur! Je maakt wel heel veel mee en die ervaring is er een die je je leven niet meer vergeet! Wel gek he dat je na vijf weken zo gehecht kunt raken aan de mensen daar. Maar nu een nieuwe uitdaging!geniet in Zanzibar met hoop ik een beetje zon anders steek je zo af bij al die zwarte mensen als je terug bent! Veel plezier, dikke kus ook van Rich!

• 04 Augustus 2013 - 11:48

Oma En Opa(Riek En Thom):

Lieve Tara, Still Alive, bijna bevroren!? oma schrikt hiervan zoals je kunt begrijpen!
    Maar gelukkig ga je daarna op de relativerende toer, fasinerende(windkrachtdefinitie!) dingen maken jullie daar mee.
    Mooi verhaal ga zo door zou ik zeggen! Nog een fijne tijd(met veel zon) op Zanzibar de komende weken.

• 04 Augustus 2013 - 14:21

Willy&willem:

Hoi Tara,

Was bij oma, ze heeft nu al je kaart ontvangen, vond ze hartstikke leuk! tot gauw.

• 05 Augustus 2013 - 18:51

Oma En Opa(Riek En Thom):

Kaart ontvangen, met mooie olifant maar met minimale(afgebrokkelde?) slagtanden.
    Fijn de jullie die uitstapjes maken en aan alles merken dat het leven daar! heel anders gaat dan wat je gewend bent.Lieve Tara Esméé dank voor je verhaaltje op de kaart.

• 12 Augustus 2013 - 08:30

Erwin:

Word weer wennen als je terug bent Tara! Maar weer een topverslag. Je zit dus nu in Zanzibar en hopelijk ga je daar weer gave en top dingen beleven!. Daar moet je dus weer werken toch!. Weer op een school!
    Geniet ze nog daar en snuf alles op, het is als wiet, je word er lekker high van!!!!! En de ik weet zeker dat dit dit de eerste van je vele reizen zal worden!

Groetjes uit Driemond!! kus Erwin