Hakuna Matata - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Tara Endenburg - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Blijf op de hoogte en volg Tara

10 Juli 2013 | Tanzania, Arusha

Heeeee!

Finally, we hebben (werkend, maar megatraag) internet gevonden! Na de eerste andershalve week hebben we een beetje door hoe het werkt hier, maar nog lang niet helemaal.

De eerste twee dagen hebben we een beetje in en om het huis gechillt (eerst alleen maar in, want we wonen in een soort straatje dat je op tv wel eens ziet, van zand, stenen/rotsen en heeeeeeel veel stof en megahard rijdende auto's en motoren, dus we durfden het huis niet echt uit zonder iemand van het gastgezin haha). Het gastgezin is trouwens heel leuk, een vader, moeder, zus, broer en lerares van een school (die een vriendin van de familie is ofzo) en ze kwamen ons allemaal begroeten en welkom heten en spullen aanpakken bij aankomst, heel schattig. Ze zijn nog steeds heel lief, proberen ons echt op ons gemak te stellen en wegwijs te maken en helpen ons overal bij. Het huis is vcoor Afrikaanse begrippen best ruim en stevig, de keuken bestaat uit een plank met potjes, emmers en pannen en ze koken op 1 pitje op kooltjes, of als er genoeg geld is, gas. Soms hebben ze trouwens ineens nog een pitje. We hebben een gewone wc, jippie! Wel een koude douche die een beetje stromend/druppelend is, en 's avonds en 's morgens is het nog maar 15 graden ofzo dus dat is best koud en de douche is ook buiten. Maar het is nog best luxe in huis en je kunt een teiltje met gekookt water meenemen en dan mengen met koud en met kopjes over je heen gooien. Eten is wel even wennen. Ik ben natuurlijk een dramatische eter en ik lust niks, dus de eerste dagen heb ik niet zoveel gegeten, omdat alles zo lastig te kauwen is, dus het duurde heel lang. Veel rijst en bonen en qua vlees alleen rundvlees (inclusief vetjes, sorry dat ik zo miezer). Altijd fruit bij het eten, wat nu als snoep is hier haha, dus ik eet genoeg vitamientjes, want fruit is makkelijk te eten! Ik kom wel over als ik kleuter hier maarja.

We zouden naar een weeshuis met een schooltje erbij gaan, maar (hoe Afrikaans) die blijkt niet te bestaan. We zijn nu dus gewoon op een schooltje en ik heb gekozen voor de kleuterklas omdat dat het minst echt lesgeven is en het meest gewoon leuk met de kinderen doen is. Ze zijn megaschattig en willen constant aandacht en vertellen honderduit (in Swahili, dus ik snap er niks van). We leren ze een beetje engels (tellen, zingen, de kleuren en weetikveelwat, geen idee wat er allemaal bij ze binnenkomt van wat ik zeg), maar de ballonnen vonden ze in ieder geval geweldig. Daar knokten ze zowat om, net zoals je hand vasthouden ofzo. Daar is wel een hurktoilet, dus dat kan ik nu ook haha, jeeeej. Het eten daar is een beetje gek, want alles lijkt te zijn gemengd met geitenmelk ofzo, dus zelfs rijst met bonen smaakt ernaar. Dat maakt het eten thuis wel weer wat meer richting hemel op aarde. (We zitten nu trouwens in een cafeetje en hebben net frietjes gegeten en cola gedronken wat echt hemel op aarde was, ja je leert kleine dingen waarderen, ook de gebakken nootjes als tussendoortje omdat we de geitenmelk met thee niet hoefden waren geweldig.)

OOOOOOH en we hebben een safari gedaan vrijdag, zaterdag, zondag en maandag! Serengeti, Lake Manyara en Ngorongora Krater (ik kan het nu uitspreken). Supervet! Veel dieren gezien, zal ik ze opnoemen? Leeuw, olifanten (van 1 meter ver!), gnoes, schildpad haha, zwijnen, flamingos, giraffes, zebras, struisvogels, bavianen en nog meer.. Heel leuk! En ook hyena's. En geslapen in het park in een tent tussen de wilde dieren whoehoe en niet opgegeten. Heel cool om te doen en hele mooie sunset. Nu trouwens fotokaartje vergeten mee te nemen dus die kan ik niet oploaden, beetje dommig.

Kortom, hartstikke leuk hier (er is trouwens nog een nederlandse vrijwilligerster en 2 belgische meisjes in het gezin, dus met zn allen is het heel gezellig) maar qua cultuur, eten en normen en waarden nog wat wennen. Mn telefoonkaartje deed het bijvoorbeeld niet en toen zei de vrouw van de winkel dat we nog maar even moesten wachten of ie het daarna deed (duh, natuurlijk niet, repareren elfjes 'm?) en toen wist ze ook niet wat er was en verwees ze ons door naar de winkel van de provider en daar concludeerden ze dat er geen geld op de kaart stond. Bij die vrouw gewoon betaald voor beltegoed, dus ze snapte het niet echt denk ik. Alles duurt hier ook megalang, dus je kan ongeveer maar 1 activiteit per dag plannen (2 uur gedaan om geld te pinnen, want niks werkte). Nouja, wennen dus maar wel leuk! Hoe is het daaaaaaaar?!

Kus en liefs,
Tara

  • 10 Juli 2013 - 16:28

    Erwin De Groot:

    Wat een super gaaf verhaal. Ga zo door en je hebt gelijk een boek!!!!. Echt heel tof voor later.

    Dus een beetje de gehele dag spelen met kleuters! En dus in een gemoedelijke omgeving!
    Goed dat je geniet en volgens mij gaat dit alleen maar meer worden! Alles went uiteindelijk. Ook de razendsnelle voorbij racende auto's! hi,hi

    Geniet ze nog daar en "Keep enjoying!'"

    Groetjes Erwin

  • 10 Juli 2013 - 16:50

    Laurie:

    Hi taar!

    Ondanks het eten heb je het dus prima naar je zin!! Maar als zou ik wel graag een van jou met kopjes mee willen maken onder de douche haha zie het niet echt voor me.
    Ik verwacht wel mooie foto's binnenkort he! Geniet ervan!!

    Dikke kus lau

  • 10 Juli 2013 - 23:25

    Marc De Groot:

    Heeeee Tara,

    Ik zie dat je het prima naar je zin hebt! Leuke en boeiende dingen die je al gedaan hebt.
    Wel een mooie lange safari van 4 dagen!
    Keep us up-to-date! En geniet ervan!

    Liefs en groetjes van Marc

  • 13 Juli 2013 - 19:09

    Ina:

    dit is je woonadres? ziet er inderdaad ruim uit. en het weggetje waar ze zo superhard doorheen racen, wat niet voor te stellen is eigenlijk.
    Leuk om te zien waar je verblijft.
    Kus mam

  • 23 Juli 2013 - 00:05

    Corienne:

    Zo leuk om te lezen taar!! Geniet lekker, we missen je bij dynastyyyy!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Tara

Naar Afrikaaaaaa

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 9405

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 07 Augustus 2014

Zuid-Oost Azië

29 Juni 2013 - 26 Augustus 2013

Tanzania

Landen bezocht: